čtvrtek 29. srpna 2013

Rakousko 2013 :: 5. den :: Kolem Hallstattského jezera k Vorderer Gosausee

Cyklovýlet kolem Hallstättersee až k Vorderer Gosausee byl pěkný zápřah. Hlavně vyšlápnout od jednoho k jezera k druhému. Ale panorama a následný sjezd byl dostatečnou odměnou.

Dnešní den měl být už pod mrakem. Ještě ráno jsme si říkali, že uděláme pohodovou projížďku údolím řeky Traun až do Bad Ischl. Ale do města se mi nějak nechtělo, tak jsem navrhla, že co kdybychom vyšlápli nahoru, pokochat se Dachsteinem ze západní strany... Je to sice převýšení 400 metrů, ale to dáme, nejsme přece žádné máčky.

V Obertraunu jsme si vyzvedli zamluvená kola (o naší rezervaci sice nikdo nevěděl, ale pujčili), chtěli jen zaplatit cenu půjčovného, tedy 15 euro na den. Žádná kauce, nic... A vrátit je můžeme klidně zítra ráno. Ale tak dlouho, doufám, na výletě nebudeme :) Vyřizovala to s námi servírka v Seecafe, jak se jmenuje bistro na městské pláži. Slovenka...

Kola měla pláště s pořádným dezénem, které se nám v určitých partiích nakonec docela hodily...

Cesta vedla po druhém břehu jezera, než je Hallstatt. A rozhodně to nebylo pořád po rovině. Chvíli i na roštech, které byly zasekané do skály nad hladinou řeky. Taky kolem vlakového nádraží, odkud se zrovna cestující přesouvali na loď do Hallstattu.

Ohlédnutí za Hallstattem. Počasí nám vyhovovalo. Nebylo vedro a hlavně nesvítilo slunko. Na kolo ideální.

Pohled druhým směrem - k městu Bad Goisern na severním okraji jezera.

Přejeli jsme na druhou stranu řeky Traun a poté už po silnici až ke křižovatce směrem na Gosau. A tam se cesta začala krutě zvedat.

Nad ústím silnice k jezeru se tyčil most přes údolí - viadukt, kudy vede potrubí ze Solných dolů v Hallstattu až do Ebensee na břehu jezera Traunsee. Potrubím proudí slaná voda, která se vhání do solného ložiska v Hallstattu a plyne až do Ebensee, kde se voda odpařuje a získává se sůl. Celou cestu si můžete projít i vy, měří 40 km a vede jí naučná stezka, která mimojiné prochází i přes tento viadukt.

My jsme měli ale vyhlídnutou cyklostezku pro horská kola, která vedla lesní cestou podél silnice na Gosau. Silnice samozřejmě vede kolem řeky v příkrém údolí, takže naše cesta logicky stoupala. Že to bude až takové stoupání jsme opravdu netušili. Navíc po červnových deštích byla cesta více necestou, přes naplavené kamení, takže jsme většinu cesty tlačili... takže i na pocení došlo :)

Svahy jsou tu příkré, větší voda tudíž dokáže udělat paseku.

Stoupání bylo nekonečné. Míjeli jsme i lesní dělníky, kteří zrovna opravovali jednu z mnoha stružek a mostků na lesní cestě. Poslední třetina cesty už byla víceméně po rovině a nakonec i z kopce a na silnici jsme byli pak už za chvíli... jenže stále v polovině cesty do Gosau a jezero je ještě za vesnicí...

Kolem Gosau se údolí otvírá, takže nás čekala cesta víceméně po rovině, přes pastviny a kolem řeky, pohodlně po cyklostezce. Poslední stoupání pak začalo na konci Gosau...

Už jsme vyšlápli i kousek po sjezdovce a blížíme se k jezeru. Konečně se nám ukázal i rozeklaný hřeben Gosaukamm.

Lanovka na Zwieselalm k Gablonzerhütte do nadm. výšky 1550 metrů.

A jsme tu. Cíl naší cesty - Vorderer Gosausee a v dáli Dachstein. Ano, mohli jsme i autem, ale...

Gosaukamm

Opět krásně čistá a tu i poměrně studená voda.

Jezero Vorderer Gosausee se nachází v nadm. výšce 930 m.n.m. (Hallstattské jezero v 515 m.n.m.), napájeno je podvodními přítoky z ledovce. Hráz byla navýšena o 12 metrů v roce 1910 a přivádí vodu do malé elektrárny, hloubka dosahuje 82 metrů. Za jezerem jsou ještě 2 další, menší jezera a na konci údolí, v nadmořské výšce téměř 2200 metrů se nachází Adámekhütte, která je jen kousek od ledovce Gosaugletscher.

Můžete se online kouknout na webkameru.

Sjezd začal. Na začátku Gosau se ještě ohlížíme za horami...

Gosau

Idylka...

Ohlédnutí zpět ke Gosau...

Utěšená krajina. I lesík spásají kravky, tudíž je všude krásně "posekaná" tráva...

Pohled ke Gosau... takhle to vypadá jako nevinná krajina kousek od Brna, ale na konci údolí...

Na začátku Gosau jsme minuli sádky, kde bylo spoustu aut a rybchtivích návštěvníků, a pustili jsme se na dlouhý sjezd dolů k Hallstattskému jezeru. Zasloužený sjezd.

Potom kousek po silnici směrem na Hallstatt - samá zatáčka, na kole značně stresující. Před Hallstattem jsme sjeli po staré cestě do města, jestě jednou si ho prošli, občerstvili se zbytkem svačiny a hurá na poslední úsek do Obertraunu. Tam už naštěstí vedla cyklostezka, takže jsme pohodlně dojeli.

Solné doly a hora Plassen nad Hallstattem. A řeka Traun přitékající od Bad Aussee do Hallstattského jezera.

Údolí řeky Waldbach Hallstatt schovaný za poloostrovem vpravo (jen Solné doly vykukují ve svahu) z městské pláže v Obertraunu. Viditelné paprsky slunce dávají vědět, že vzduch je nasycen vlhkostí a proto nás nejspíše čekají nějaké ty srážky (dělaly se i malé mraky podél hor v nadm. výšce zhruba 1000 metrů).

Celkem jsme na kole ujeli asi 60km. A nejhorší byl tedy výjezd nahoru ke Gosausee. Ale síly mi dodávalo vědomí, že to zase pojedu dolů. Zaslouženě...

Vrátili jsme kola a zničení dojeli do kempu. Zaplatili jsme pobyt, sbalili stan, aby nám zbytečně nenamokl, kdyby náhodou pršelo v noci, a poslední noc strávili v autě.

Kam dál?
:: Předchozí den (Den čtvrtý - Hoher Krippenstein, Eishöhle)
:: Následující den (Den šestý - Waldbachstrub, Salzburg)
:: Rakousko 2013 (Itinerář, den první)